Jaarverslag 2013

27 februari 2014
nws.440.jaarverslag2013.webp

Het jaarverslag 2013 van het Fonds Podiumkunsten is gereed. Deze nieuwe cultuurperiode begon met veel, soms ingrijpende veranderingen. De meeste stonden al aangekondigd in het beleidsplan 2013-2016, Naar een nieuw evenwicht.
Het besluiten over subsidieaanvragen is de kernactiviteit van het Fonds Podiumkunsten. Daarnaast introduceerden we een aantal nieuwe regelingen om te voorzien in door bezuinigingen ontstane leemtes, met name daar waar het gaat om talentontwikkeling en om continuering van de collectieve internationale promotie mogelijk te maken.

We volgden nauwgezet de tachtig door het Fonds Podiumkunsten meerjarig gesubsidieerde ensembles en gezelschappen, die hun subsidie sinds 2013 directer gekoppeld weten aan prestaties. Onze eerste indruk van de resultaten is positief.

Ook de podiumkunstensector heeft te maken met veranderingen die zich overal in de wereld voltrekken als onvermijdelijke gevolgen van globalisering, digitalisering en vergrijzing. Zij bieden kansen op nieuwe betekenisvolle ontwikkelingen, maar maken bepaalde culturele ontwikkelingen ook onomkeerbaar. Naast de reguliere taken hebben we ons daarom achter de schermen intensief beziggehouden met het identificeren van de belangrijkste vragen waarop we een antwoord moeten vinden om een toekomstbestendig instrumentarium te kunnen ontwikkelen.

U leest hierover en over de uitvoering van de minstens zo belangrijke andere activiteiten in het jaarverslag.
Foto: ©Maarten Nauw, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
Kalpanarts & Matangi - Breathe | Foto: © Bowie Verschuuren