Nieuwjaarswens 2025
17 januari 2025
"In de foyer stromen mensen binnen, honderden mensen, zwarte pakken met vlinderdassen, vrouwen in smoking, mannen in gala en andersom, goud en zilver lamé, decolletés voor, decolletés achter, chiffon, zijde, satijn, kleuren kleuren kleuren, silicone, rubber, leer, mannen met snorren, mannen met baarden, mannen met pruiken, vrouwen met pruiken, vrouwen met vrouwen, vrouwen met mannen, zwart, wit, jong, oud, alles dwars door elkaar, bij elkaar, glamour. Glamour. Gla-mour!"
Uit: Queen of Disco | Maarten van Hinte
Uit: Queen of Disco | Maarten van Hinte
Beste lezer,
Het begin van een nieuw jaar. Een nieuw jaar dat hopelijk goeds en moois brengt voor eenieder die dit leest. Liefde en hoop in een wereld waar in het afgelopen jaar onrust, onverschilligheid en ongelijkheid gegroeid lijken te zijn. Hoe je daar als mens staande in te houden? Of beter: tegenwicht aan te bieden? Het werk van podiumkunstenaars biedt een blik op de wereld en is ongelooflijk nodig als stem van verzet, optimisme, verdieping of schoonheid.
In tijden waar democratie verward lijkt te worden met de stem van de meerderheid, is ruimte voor stemmen die minder gehoord worden meer dan ooit van belang. Toneelschrijfprijswinnaar Maarten van Hinte zegt daarover: “In een samenleving die vastloopt, heb je investering in cultuur, diversiteit en de viering daarvan nodig. Om te kunnen voorbijgaan aan wat ons uit elkaar jaagt en te bouwen op wat ons verbindt.”
Met de opdracht die we als Fonds hebben, dragen we bij aan artistieke ruimte en verbreding. En zorgen we dat werk wordt gezien door zoveel mogelijk mensen. Want democratie mag dan niet over de stem van de meerderheid gaan, het gaat wel over het kunnen meedoen van eenieder: om te kunnen kijken – en zien, om te kunnen luisteren – en horen.
In zijn winnende toneelstuk Queen of Disco* schrijft Maarten van Hinte over het bevragen van de norm en over het verheffen van je stem wanneer die wordt onderdrukt. Queen of Disco is een muziektheatervoorstelling over het bewogen leven van disco-icoon en LGBTQIA+-activist Sylvester James (onder meer bekend van ‘You Make Me Feel’). Sylvester was zijn tijd ver vooruit in het uitdragen van het recht om te zijn wie je wil zijn en gebruikte zijn kunstenaarschap als vorm daarvoor. De jury schreef over de tekst: “Queen of Disco is een muziektheatraal monument voor mensen die tegen verkrampte waarden en normen vochten/vechten, en dat gevecht het liefst met veel muziek en positiviteit voer(d)en.” Het gaat over vallen, maar vooral ook over opstaan.
We wensen eenieder in concertzaal, theater- én daarbuiten! - een open blik, de moed je uit te spreken en het vermogen de ander te ontmoeten.
Fonds Podiumkunsten
Viktorien van Hulst, directeur-bestuurder
*De voorstelling ging in première op 2 april 2022, is een productie van RIGHTABOUTNOW INC. en gaat dit jaar in reprise. Op 4 april 2025 wordt de nieuwe winnaar van de Toneelschrijfprijs bekendgemaakt.
Vormgegeven tekst uitgeschreven
Op het hoogtepunt van zijn carrière geeft Sylvester - Dooni voor zijn moeder - een live concert in de San Francisco War Memorial Opera House. Hij laat zijn moeder overkomen uit Compton, Los Angeles, om het concert bij te wonen. Zijn moeder, die hem alleen heeft opgevoed. Zijn moeder, die hem onder druk van haar kerk op zijn dertiende op straat heeft gezet omdat haar kerk ‘zijn soort’ niet verdragen kon. Ze krijgt een stoel vooraan, in de tot de nok gevulde schouwburg. Halverwege het concert wordt ze opgehaald.
MARTHA
Opeens sta ik daar, op het podium, bij hem.
Het geluid van het publiek kolkt om me heen.
ik voel me als een drenkeling op een reddingsboei.
Hij heeft mijn handen vast.
Ik kijk omhoog, hij kust me op mijn voorhoofd,
DOONI
Kom mee. Kom.
MARTHA
We lopen samen over dat gigantische podium,
bedolven door een muur van applaus, het regent bloemen uit de zaal,
Dan doet hij een stap terug, alsof het om mij draait, alsof ik de ster ben,
ik zoek zijn ogen, zijn tranen spiegelen de mijne,
Ik zie zijn mond bewegen
DOONI
Mama, dank je wel Mama.
MARTHA
Hij komt niet boven het applaus uit, maar dat is wat hij zegt.
Hij laat mijn handen los,
Iemand brengt me naar mijn stoel,
Ik hou van je Dooni, ik hou van je,
precies zoals je bent.
Het begin van een nieuw jaar. Een nieuw jaar dat hopelijk goeds en moois brengt voor eenieder die dit leest. Liefde en hoop in een wereld waar in het afgelopen jaar onrust, onverschilligheid en ongelijkheid gegroeid lijken te zijn. Hoe je daar als mens staande in te houden? Of beter: tegenwicht aan te bieden? Het werk van podiumkunstenaars biedt een blik op de wereld en is ongelooflijk nodig als stem van verzet, optimisme, verdieping of schoonheid.
In tijden waar democratie verward lijkt te worden met de stem van de meerderheid, is ruimte voor stemmen die minder gehoord worden meer dan ooit van belang. Toneelschrijfprijswinnaar Maarten van Hinte zegt daarover: “In een samenleving die vastloopt, heb je investering in cultuur, diversiteit en de viering daarvan nodig. Om te kunnen voorbijgaan aan wat ons uit elkaar jaagt en te bouwen op wat ons verbindt.”
Met de opdracht die we als Fonds hebben, dragen we bij aan artistieke ruimte en verbreding. En zorgen we dat werk wordt gezien door zoveel mogelijk mensen. Want democratie mag dan niet over de stem van de meerderheid gaan, het gaat wel over het kunnen meedoen van eenieder: om te kunnen kijken – en zien, om te kunnen luisteren – en horen.
In zijn winnende toneelstuk Queen of Disco* schrijft Maarten van Hinte over het bevragen van de norm en over het verheffen van je stem wanneer die wordt onderdrukt. Queen of Disco is een muziektheatervoorstelling over het bewogen leven van disco-icoon en LGBTQIA+-activist Sylvester James (onder meer bekend van ‘You Make Me Feel’). Sylvester was zijn tijd ver vooruit in het uitdragen van het recht om te zijn wie je wil zijn en gebruikte zijn kunstenaarschap als vorm daarvoor. De jury schreef over de tekst: “Queen of Disco is een muziektheatraal monument voor mensen die tegen verkrampte waarden en normen vochten/vechten, en dat gevecht het liefst met veel muziek en positiviteit voer(d)en.” Het gaat over vallen, maar vooral ook over opstaan.
We wensen eenieder in concertzaal, theater- én daarbuiten! - een open blik, de moed je uit te spreken en het vermogen de ander te ontmoeten.
Fonds Podiumkunsten
Viktorien van Hulst, directeur-bestuurder
*De voorstelling ging in première op 2 april 2022, is een productie van RIGHTABOUTNOW INC. en gaat dit jaar in reprise. Op 4 april 2025 wordt de nieuwe winnaar van de Toneelschrijfprijs bekendgemaakt.
Vormgegeven tekst uitgeschreven
Op het hoogtepunt van zijn carrière geeft Sylvester - Dooni voor zijn moeder - een live concert in de San Francisco War Memorial Opera House. Hij laat zijn moeder overkomen uit Compton, Los Angeles, om het concert bij te wonen. Zijn moeder, die hem alleen heeft opgevoed. Zijn moeder, die hem onder druk van haar kerk op zijn dertiende op straat heeft gezet omdat haar kerk ‘zijn soort’ niet verdragen kon. Ze krijgt een stoel vooraan, in de tot de nok gevulde schouwburg. Halverwege het concert wordt ze opgehaald.
MARTHA
Opeens sta ik daar, op het podium, bij hem.
Het geluid van het publiek kolkt om me heen.
ik voel me als een drenkeling op een reddingsboei.
Hij heeft mijn handen vast.
Ik kijk omhoog, hij kust me op mijn voorhoofd,
DOONI
Kom mee. Kom.
MARTHA
We lopen samen over dat gigantische podium,
bedolven door een muur van applaus, het regent bloemen uit de zaal,
Dan doet hij een stap terug, alsof het om mij draait, alsof ik de ster ben,
ik zoek zijn ogen, zijn tranen spiegelen de mijne,
Ik zie zijn mond bewegen
DOONI
Mama, dank je wel Mama.
MARTHA
Hij komt niet boven het applaus uit, maar dat is wat hij zegt.
Hij laat mijn handen los,
Iemand brengt me naar mijn stoel,
Ik hou van je Dooni, ik hou van je,
precies zoals je bent.

Nieuws 03 februari 2025
Open call Toneelschrijfprijs 2025

Nieuws 28 januari 2025
Lancering rijkscultuurfondsen.org: subsidie-aanvraaghulp voor de ABCSSS-eilanden

Nieuws 24 januari 2025
Accordeonist Vincent van Amsterdam ontvangt Nederlandse Muziekprijs

Nieuws 21 januari 2025
Genomineerden Toneelschrijfprijs 2024
Nieuws 20 januari 2025
Woo-besluit preadviezen
In het kader van de Wet Open Overheid (Woo) publiceert het Fonds Podiumkunsten dit besluit.

Nieuws 17 januari 2025